Hamshahri corpus document

DOC ID : H-801022-53591S3

Date of Document: 2002-01-12

فراسوي مرزها مقررات دستيابي به كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي در چين روزنامه ساوت چاينا مورنينگ پست چاپ، هنگ كنگ نوشت: يك مقام اداره برنامه هاي تلويزيوني پكن تاييد كرد كه كليه دانشگاه ها، موسسات دولتي، هتل ها و اقامتگاه ها بايد براي دستيابي به حق استفاده و تماشاي برنامه هاي تلويزيوني خارجي، درخواست مجدد بدهند. وي لي مينگ از مقام هاي اين اداره همچنين گفت كه اين مقررات جديد سطوح وزارتي را در چين تحت تاثير قرار نخواهد داد و افزود كه تنها هتل هاي چهار و پنج ستاره اجازه درخواست براي اين برنامه ها را دارند و بايد ثابت كنند كه حداقل 80 درصد از خارجيان دريافت كننده برنامه هاي تلويزيوني كابلي و ماهواره اي، از خارج هستند. برپايه اين گزارش ادارات خصوصي موسسات علمي بايد ثابت كنند كه تحقيقات آنان مرتبط با برنامه هاي تلويزيوني خارجي است، در غير اين صورت نمي توانند جواز استفاده از اين برنامه ها را دريافت كنند. مقام هاي چين خواستار كاهش 80 درصدي استفاده از برنامه هاي خارجي در 731 شبكه تلويزيوني كابلي و ماهواره اي شده اند. هوجان فان معاون اداره فيلم، راديو و تلويزيون چين گفت: مقررات ويژه در ارتباط با دريافت برنامه هاي تلويزيوني ماهواره اي، راه ثبات اجتماعي، امنيت اطلاع رساني و هدايت رسانه اي را تسهيل مي كند. رسانه هاي لائوس به صورت مشروط خصوصي مي شوند دولت كمونيستي لائوس در نظر دارد تا در سال ميلادي آينده به شركت هاي خصوصي اجازه دهد تا جايي كه در راستاي سياست هاي دولت كمونيستي گام بردارند، رسانه هاي خبري اين كشور را در دست بگيرند. دولت لائوس گفت: لايحه اين طرح در ماه آوريل به تصويب خواهد رسيد كه در اين صورت اين نخستين گام در راستاي خصوصي سازي رسانه ها در 26 سال عمر اين دولت كمونيستي خواهد بود. هم اكنون همگي رسانه هاي خبري اين كشور به حزب انقلابي خلق لائوس تعلق دارند و دست اندركاران آنها همگي از مقام هاي دولتي هستند. لائوس يكي از معدود كشورهاي جهان است كه پس از فروپاشي شوروي پيشين در سال 1991 همچنان كمونيست باقي مانده است. پايتخت اين كشور وين تيان و جمعيت اين كشور 5 ميليون و زبان مردم آن لائو است، اما در گفت وگوهاي ديپلماتيك، زبان فرانسه استفاده مي شود. رسانه ها به شدت از سوي دولت كنترل مي شوند و در حقيقت مايملك دولت محسوب مي شوند. شمارگان روزنامه ها بسيار كم است و هر نوع مطلب عليه دولت به هر نحو جرم محسوب مي شود. برلوسكوني، چهره نخست تلويزيون روبرتو زكريا رئيس راديو و تلويزيون دولتي ايتاليا در يك مصاحبه خبري در رم گفت: برلوسكوني نخست وزير ايتاليا توانسته عنوان چهره نخست تلويزيون در كشور را تصاحب كند. سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا درشبكه هاي خصوصي وابسته به خود در طول شش ماه گذشته فقط بيش از دقيقه 612 پخش برنامه هاي خبري را به خود اختصاص داده است. اين درحالي است كه اين زمان براي كارلو آتزليو چامپي رئيس جمهور ايتاليا در اين شبكه ها 56 دقيقه و براي فرانچسكو روتلي رهبر جناح مخالفان دولت تنها 35 دقيقه است. زكريا افزود: همچنين برلوسكوني با اختصاص 333 دقيقه پخش خبري از شبكه هاي تلويزيوني دولتي كشور عنوان اول را به خود اختصاص داده است. فرانچسكو روتلي در زمان شش ماهه مورد بررسي 132 دقيقه از برنامه هاي خبري در اين شبكه ها را به خود اختصاص داده است.