Hamshahri corpus document

DOC ID : H-801014-53499S2

Date of Document: 2002-01-04

تكرار سرنوشت سپيده يغمايي كانال ششم تلويزيون روسيه كه بزرگ ترين شبكه تلويزيوني آزاد در اين كشور است هفته گذشته موفق شد نظر يكي از شعبات دادگاه عالي روسيه را در مورد بطلان حكمي كه پيش از اين توسط دادگاه بدوي براي تعطيلي اين شبكه صادر شده بود، جلب كند. TVبزرگ ترين 6 شبكه خارج از كنترل كرملين است. پيش از اين دادگاه بدوي به دليل آشفتگي هاي قانوني به وجود آمده در اين شبكه، به تعطيلي آن راي داده بود. اين دادنامه با اعتراض شديد شبكه ششم مواجه شد كه صدور اين حكم را هم سو با تلاش هاي كرملين براي پايان دادن به حيات رسانه هاي مستقل دانسته و خود را قرباني تلاش كرملين براي گسترش ماشين خبري دولتي خواند ليكن خبرگزاري هاي روسيه شنبه گذشته از بطلان حكم مذكور توسط دادگاه عالي و ارجاع پرونده براي بررسي هاي قانوني بيشتر خبر دادند. حكم تعطيلي صادر شده از سوي دادگاه بدوي بنا به درخواست يكي از سهامداران جزء شبكه كه منابع مالي آن از محل شركت نفتي لوك اويل تامين مي شود صادر شده بود. TVشبكه 6 ضمن رد اتهامات وارده در مورد فساد مالي، كرملين را به دست داشتن در بحران آفريني هاي اخير عليه اين شبكه متهم ساخته است، اتهامي كه مقامات كرملين آن را قويا تكذيب كرده اند. يوگني گيزليف، مدير و تحليل گر خبري ارشد اين شبكه حكم دادگاه عالي را قابل قبول خواند و گفت در مورد نتيجه مثبت نهايي اطمينان كامل دارد. آژانس خبري اخومسكوي به نقل از گيزليف اعلام داشت: حكم اخير دادگاه عالي روسيه نشان مي دهد كه عدالت در روسيه هنوز به طور كامل نمرده است و قضاتي هستند كه بر اساس قانون و وجدان قضاوت مي كنند و وقعي به فشارهايي كه بر آنان وارد مي آيد نمي نهند. پس از انتقال مالكيت شبكه NTV به شركت گاس پروم به پناهگاه و مامن بسياري از كاركنان اسبق شبكه مستقل NTV تبديل شد. ولاديمير گازينسكي مالك شبكه NTV از منتقدين سرسخت ولاديمير پوتين است كه به دليل فساد مالي در روسيه تحت تعقيب قرار دارد. وي دولت را به تلاش براي خاموش ساختن فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران متهم كرده و اقدام كرملين را به مثابه سركوب منتقدين دولت كه به افكار عمومي كشور دسترسي دارند توصيف كرده بود، كرملين همواره از پذيرفتن اين اتهامات سرباز زده است. ايالات متحده آمريكا كه نبرد NTV با دولت را به عنوان نقطه سنجش نهادينه شدن دموكراسي در روسيه قلمداد مي كرد اين نكته را آشكار ساخته كه واشنگتن اميدوار است اين مناقشه به گونه اي پايان يابد كه استقلال TVشبكه 6حفظ شود و آينده اين شبكه بدون تاثيرگذاري هاي سياسي رقم زده شود. TVشبكه 6در مالكيت برزوفسكي تاجر ثروتمند روسي است كه در دوران بوريس يلتسين از نزديكان وي به شمار مي آمد اما پس از روي كارآمدن پوتين بناي مخالفت با پوتين و سياست هاي او گذاشت. هر دو شبكه NTV TVو 6بر اساس قوانيني مبهم و سوال برانگيز، محكوم به تعطيلي و واگذاري سهام شدند. اين رويه براي سهامداران اين حق را به وجود مي آورد كه در صورت كاهش دارايي هاي يك شركت به سطحي پايين تر از ميزان قيد شده در اساسنامه درخواست انحلال شركت را مطرح سازند. TVمديران 6اعتقاد داشتند كه همين قانون شبهه برانگيز نيز در مورد TVشبكه 6صادق نيست چرا كه اين شبكه پس از سال ها ضرردهي سال گذشته موفق شده /1 6بود ميليون دلار سود كسب كند. پس از انحلال NTV تعداد TVمخاطبين 6 تقريبا دو برابر شده است يوگني گيزليف، شاخص ترين چهره TVشبكه 6اذعان داشته است كه نيروهاي قدرتمندي كه در پس ماجراي شكايت از اين شبكه و اعلام درخواست انحلال آن هستند زمان ارائه اسناد و مدارك به دادگاه را به گونه اي انتخاب كرده بودند كه مقارن با روزهاي پاياني سال جاري باشد و امكان ارائه تراز مالي وجود نداشته باشد. فلوريان فوساتو يكي از تحليلگران رسانه اي مستقل در مسكو اعلام داشت او بر اين باور است كه راي دادگاه عالي موقتي است و براي هميشه اعتبار نخواهد داشت و دولت تلاش خواهد كرد حيطه قدرت خود در رسانه ها را گسترش دهد و رسانه ها بايد تحت كنترل دولت باشند يا عميقا به آرمان هاي مورد نظر دولت ابراز وفاداري كنند.