Hamshahri corpus document

DOC ID : H-800222-51413S3

Date of Document: 2001-05-12

فراسوي مرزها ساختار جديد تاسيس راديو و تلويزيون بوسني تصويب شد ساختار جديد راديو و تلويزيون ملي و فدراسيون بوسني و هرزگوين در شوراي موسسان به تصويب رسيد. طرح ساختار جديد تاسيس راديو و تلويزيون در سال گذشته از سوي نماينده جامعه بين الملل مطرح شد. براساس طرح جديد نماينده جامعه بين الملل در بوسني، راديو و تلويزيون كشور داراي دو بخش شامل راديو و تلويزيون ملي و فدراتيو است. دو مركز پخش براساس استانداردهاي بين المللي در ارائه برنامه ها فعاليت خواهند داشت. اكنون بوسني و هرزگوين فاقد يك راديو و تلويزيون ملي در سطح دو نهاد حكومتي فدراتيو و صربسكا است. جمهوري صربسكا يكي از دو نهاد حكومتي بوسني داراي يك راديو و تلويزيون مستقل است و فدراسيون مسلمان - كروات بوسني فاقد اين سيستم است. يك مجري تلويزيون تركيه به اتهام اهانت به كردها محاكمه شد يك مانكن ترك كه اغلب در برنامه هاي تلويزيوني تركيه حضور دارد به دليل اهانت به مردم جنوب شرق اين كشور كه اغلب كرد هستند محاكمه شد. به گزارش خبرگزاري رويتر از استانبول، يك دادگاه جنايي در دياربكر شهري در جنوب شرقي تركيه سندي را به دادگاهي در استانبول ارائه كرد كه ابرو سالي، ساله 23 پس از سفري به اين منطقه گفته است كه مردم بوي عرق مي دهند. وي ادعا كرده كه اين منطقه تركيه ديگري است و نقل قولهاي اين مانكن در روزنامه ها به عنوان سند در دادگاه ارائه شده است. سالي همچنين گفته است: آنها كودكان را متحجر بار مي آورند. اين مانكن و مجري برنامه هاي تلويزيوني ممكن است /3 5به سال زندان محكوم شود. مردم استراليا و حمايت از تلويزيون هزاران نفر از مردم استراليا در حمايت از كاركنان شبكه تلويزيوني اي بي سي تظاهرات كردند. اين شبكه تنها شبكه تلويزيوني دولتي است كه از دسترس سرمايه داران به دور بوده است و برنامه هاي آن عمدتا به دور از ابتذال حاكم در ساير كانالهاي خصوصي است. تظاهركنندگان با اعتراض به سياستهاي جديد دولت مبني بر كاهش بودجه اين شبكه تلويزيوني خواستار بازگشت كارشناسان اين شبكه به كارهاي خود شدند. همچنين تظاهركنندگان از دولت خواستند بودجه اين شبكه را به رقم قبلي بازگرداند. گفته مي شودكاهش بودجه اين شبكه به منظور واگذار كردن آن به بخش خصوصي صورت گرفته است. زلاندنووارتقاي جايگاه تلويزيون دولت با زلاندنو انتشار يك منشور، از شبكه تلويزيون اين كشور خواست برنامه هاي جدي بيشتري را تهيه و پخش كند و با كاهش برنامه هاي تجاري، فرهنگ محلي را ارتقا دهد. به گزارش خبرگزاري آلمان از ولينگتون، هدف از انتشار اين منشور كه وعده آن 18 ماه پيش و قبل از روي كارآمدن دولت چپ ميانه زلاندنو داده شد، تغيير جهت تلويزيون زلاندنو از يك تمركز تجاري جهت افزايش درآمد بودجه دولت به يك نقش عمومي تر است. افزايش منافع اقليت ها و برنامه هاي محلي، ارتقاي درك تنوع فرهنگهاي كشور و حمايت از زبان بومي هاي مائوري كه 12 درصد جمعيت سه ميليون و 800 هزار نفري اين كشور را تشكيل مي دهند از ديگر اهداف اين منشور است. ميس ماريان هابز وزير پخش تلويزيوني و راديويي زلاندنو گفت: تصميم درباره چگونگي دستيابي به اهداف اين منشور و نحوه تنظيم بودجه راديو و تلويزيون دولتي بزودي اتخاذ خواهد شد. وي اجراي اين منشور را به مرداد ماه سال آينده موكول كرد. اين منشور خواستار تنظيم برنامه هايي است كه مخاطبان زلاندنو را آگاه كند، آنها را آموزش دهد و درعين حال زمان فرح بخشي را براي آنها فراهم آورد و موجد تجربيات مشتركي شود كه به يك نوع احساس شهروندي و هويت ملي منجر گردد و صداي ها مائوري را بيشتر منعكس كند. در اين منشور از مسئولان راديو وتلويزيون خواسته شده است كه در پوشش اخبار و برنامه ها، بيطرفي را رعايت كنند. تقاضاي كمك تلويزيون ان تي وي روسيه از غرب آندره چركيزوف مجري فرستنده تلويزيوني ان تي وي روسيه، از كشورهاي غربي درخواست حمايت و پشتيباني كرد و گفت كه بدون اين حمايت، فرستنده هاي مستقل خبري در روسيه شكست خواهند خورد. روزنامه اتريشي استاندارد به، نقل از چركيزوف افزود: اگر چه كرملين هنوز براي مطبوعات حرمتي قائل است، ولي بحران فرستنده تلويزيوني ان تي وي زنگ، خطري را در روسيه به صدا درآورده است. خبرنگاران روسيه احساس مي كنند كه نياز به يك اتحاديه دارند. مقدونيه و عدم پخش برنامه هاي آلبانيايي تلويزيون دولتي مقدونيه اعلام كرد: بولتن خبري نيمه شب به زبان آلبانيائي را لغو مي كند و تهيه كنندگان اين برنامه را متهم كرد كه عليه منافع دولت مقدونيه كار مي كنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه اين تصميم به دليل ماهيت اخبار پخش شده به زبان آلبانيائي اتخاذ شده است. تلويزيون مقدونيه گفت: پخش اين برنامه تا زماني كه هماهنگي بين سياست هاي دبيران سرويس هاي آلبانيائي زبان و مقدونيه اي زبان فراهم نشود قطع خواهد شد.