Hamshahri corpus document

DOC ID : H-780220-44587S15

Date of Document: 1999-05-10

اختلال هورموني سئوال: پسري 25 ساله اي هستم 5 مدت سال است كه سينه راستم متورم شده است. و هنوز بهبود نيافته است. مي خواستم بدانم آيا اين بزرگ شدگي يا افزايش حجم غير طبيعي بافت در سينه علامت بيماري است و چه عللي باعث اين ناهنجاري مي شود و آيا اين بيماري درمان؟ دارد دوستانم به من آمپول phenpropionate Nandrolone را پيشنهاد كرده اند. آيا اين آمپول براي رفع تورم سينه موءثر؟ است اگر امكان دارد دارويي را پيشنهاد كنيد كه باعث بهبود سريع آن شود. جواب: آقاي محترم، بزرگي يك طرفه سينه شما را اصطلاحا ژنيكوماستي مي گويند. ژنيكوماستي مي تواند به علت اختلالات هورموني و يا مصرف داروها بخصوص هورمونها در بدن اشخاص ايجاد شود. متاسفانه بسياري از جوانان علاقمند به ورزش بدنسازي و زيبايي اندام بطور آگاهانه و يا ناآگاهانه از هورمونها به مقدار زياد استفاده مي كنند و بعد از مدتي دچار بزرگي يكطرفه يا دو طرفه سينه مي شوند. گاهي داروهايي مثل Cimetidin كه براي بيماريهاي معده اي مصرف مي شود، باعث اين عارضه مي گردد. ضمن توصيه به عدم مصرف داروهايي كه ذكر كرده ايد، از مصرف هرگونه داروي هورموني پرهيز كنيد. به پزشك متخصص جراح غدد مراجعه كنيد. بعد از بررسي هورموني در صورت عدم بهبود نياز به جراحي ترميمي خواهيد داشت. دكتر احمد هوشمند